Qui som i què fem

Associació
sense ànim de lucre

Menjadors ecològics som professionals de diferents àrees d’activitat (producció, alimentació i educació), que el 31 d’octubre de 2013 ens vam establir com a associació sense ànim de lucre amb l’objectiu de promoure la producció ecològica local i els menjadors ecològics i de proximitat com a model saludable, educatiu, sostenible i just.

La nostra experiència en el sector ens va fer veure la necessitat de crear una entitat de suport, assessorament i formació que treballés juntament amb totes les parts implicades en els menjadors ecològics: productors, directors, escoles, AMPAS, administració pública, organitzacions, etcètera …

El nostre treball consisteix a desenvolupar les estructures i les eines necessàries per transitar cap a un model alimentari més saludable i sostenible. Promovem la relació entre els agents implicats: producció, cuina, famílies i administracions públiques.

Realitzem estudis de viabilitat, formacions per a professionals, acompanyament a cuines, seminaris, xerrades de sensibilització … vam participar en seminaris i jornades per promoure els valors del canvi de model alimentari.

Cal diferenciar els menjadors escolars amb alguns aliments ecològics al menú (generalment macarrons, arròs i llenties), dels menjadors ecològics que promovem i donem suport.

 

Situació de la restauració col·lectiva a Espanya

Es tracta d’un sector que està seguint un procés de fort creixement impulsat pels canvis socials, hàbits de consum i formes de vida, de manera que segons el DIRCE2, el 2009 hi havia prop de 11.000 establiments dedicats a l’activitat de restauració col·lectiva i / o càtering, amb una xifra de negoci pròxima als 3.000 milions d’euros.

En l’actualitat la competència de la regulació dels menjadors escolars és de les Comunitats Autònoma (normativa i reglaments del servei).

Un veritable menjador ecològic és el que:

Productors Propers

Prioritza les compres directes a productors propers per assegurar la seva continuïtat, afavorir noves produccions, reduir el transport i enfortir l’economia local.

Consum Diari de Verdures

Aposta en el seu menú per un consum diari de verdures de temporada i de proximitat, un equilibri entre proteïnes animals i vegetals, així com per tota la riquesa de l’entorn.

Acompanyament dels Nens

És un menjador de qualitat amb acompanyament dels nens en tot el temps del migdia, ja sigui al menjador oa l’hora del pati.

1. LA PRODUCCIÓ D'ALIMENTS
MENJADORS ECOLÒGICS

Les condicions del medi rural català permetrien sembrar gairebé tots els aliments que s’inclouen en la dieta mediterrània. El autoabastiment de Catalunya amb produccions ecològiques locals seria un model respectuós amb el medi ambient que generaria llocs de treball i podria oferir aliments de qualitat. El treball dels agricultors és vital per assegurar el subministrament d’aliments de qualitat, cuidar l’entorn i revifar el paisatge.

MENJADORS ESCOLARS A CATALUNYA

La majoria dels productes alimentaris comercialitzats en l’actualitat són de quilometratge llarg, produïts fora de Catalunya. En el marc de l’actual model depenem totalment de les dinàmiques dels mercats internacionals (especulació alimentària) i dels combustibles fòssils (petroli).

Població total de Catalunya en 2008: 7.364.038

Percentatge de la població activa agrícola a la població activa total: 1.94%

L’any 2009 només 1.36% de la superfície destinada a usos agroramaders a Catalunya va ser de cultiu ecològic.

Som la segona comunitat, després d’Aragó, amb més cultiu de transgènics. (Font: Arran de terra)

Factors d’aquesta realitat:

  • El desprestigi social del treball d’agricultor/a.
  • La dificultat d’accés a la terra per l’augment en el preu del sòl.
  • La polarització del territori, amb una població concentrada a l’àrea metropolitana de Barcelona.
  • El desinterès de la majoria de la població per conèixer l’origen i la qualitat dels aliments que consumeixen.
2. L'ALIMENTACIÓ, EL MENÚ ESCOLAR
MENJADORS ECOLÒGICS

– Aliments: Les verdures solen ser fresques, de temporada i vénen directament del productor. Tenen molt variats sabors i textures, de manera que posseeixen un gran potencial culinari.

– Tècniques culinàries: S’utilitza una gran varietat de tècniques, com l’estofat, el saltat o al forn. Cal cuinar els aliments de qualitat amb tècniques respectuoses per garantir que no hi hagi pèrdua de nutrients i obtenir un plat final que agradi al menjador.

– Menú: Trobarem un equilibri entre proteïnes animals i vegetals, així com tota la riquesa de l’entorn.

Podem recuperar la dieta mediterrània com a base de la nostra alimentació, potenciar la llegums, els cereals i les hortalisses al menú escolar, i també reduir el consum de proteïna animal. Aquesta dieta s’ajusta al nostre context territorial i sociocultural. Des del punt de vista de la salut, tant la OMS com la FAO la consideren un model alimentari sostenible i de cualitat.

Potenciar els menjadors ecològics i de proximitat vol dir afavorir que es produeixin aliments ecològics, que es consumeixin i que es coneguin. L’escola és un espai educatiu on podem treballar per aconseguir aquest canvi de model alimentari.

MENJADORS ESCOLARS A CATALUNYA

– Aliments: Les verdures solen ser congelades, destemporalizadas i la majoria no ve de productors propers, tenen poc potencial culinari i tendeixen a ser poc gustoses. Podríem dir el mateix de les llegums enllaunades, el peix de piscifactories llunyanes, els productes precuinats (croquetes, bunyols de bacallà …).

– Tècniques culinàries: Se sol abusar dels fregits, així com de les coccions a altes temperatures.

– Menú: Si analitzem els menús, trobem que n’hi ha amb proteïna en el primer plat i en el segon, hi ha poca verdura (en quantitat i varietat) i amanides amb enciam iceberg acompanyada de pastanaga de llauna i tomàquet d’Almeria. Es veuen pocs cereals i llegums, mentre que abunden els precuinats.

En general, les propostes estan bastant lluny de la dieta mediterrània i de les recomanacions de l’OMS.

3. L'EDUCACIÓ ALIMENTÀRIA I AMBIENTAL
MENJADORS ECOLÒGICS

L’educació ha de potenciar la visió holística de l’individu amb relació a si mateix, alhora que també en relació amb la comunitat, la societat i, per descomptat, amb la natura.

En el moment en què disposem d’un menjador ecològic i de proximitat podem incloure el servei de menjador en el projecte educatiu del centre. D’aquesta manera es pot dur a terme el següent:

Tenir un hort a l’escola per facilitar la comprensió del creixement de les hortalisses (llavors, planter, compost, etcètera).
Treballar la temporalitat a l’aula i practicar-la al menjador.
Visitar als productors per conèixer l’origen dels aliments i valorar la seva feina.
Donar a conèixer esmorzars i berenars saludables.
Treballar amb les famílies per fer el traspàs a la llar: tallers, activitats, xerrades.

MENJADORS ESCOLARS A CATALUNYA

La majoria dels serveis de menjador ens ofereixen uns mínims que compleixen amb tota la normativa establerta, però que no enriqueixen l’escola amb els coneixements alimentaris necessaris: mongetes congelades i destemporalizadas, peixos de pisifactorías provinents de la Xina, pollastre en forma de nuggets.